Cennik

Zarezerwuj teraz

Powered by Booking.com

 

Oferta turystyczna Lubelszczyzny:

Judaica |  Kozłówka  |  Lublin | Trójkąt lubelski

 

 

 

 

Propozycja ta, to dawna rezydencja magnacka rodu Zamoyskich w Kozłówce będąca perłą architektury późnego baroku oraz rokoko na skalę światową. Muzeum zostało utworzone z rezydencji Zamoyskich decyzją resortu kultury i sztuki PKWN z 4 listopada 1949 roku pod nazwą Państwowe Muzeum Narodowe, następnie nosiło nazwę Państwowy Ośrodek Muzealny. W latach 1955-1976 działało jako Centralna Składnica Muzealna Ministerstwa Kultury i Sztuki. W 1976 roku zostało powtórnie udostępnione publiczności jako Muzeum-Pałac w Kozłówce; a od roku 1992 nosi nazwę Muzeum Zamoyskich w Kozłówce.

Wnętrza pałacowe z przełomu XIX i XX wieku. Początki zespołu pałacowo-parkowego w Kozłówce datowane są na pierwszą połowę XVIII wieku. Ówcześni właściciele Tekla z Pepłowskich i Michał Bielińscy wybudowali pałac, oficynę południową, dwie kordegardy oraz stajnię i powozownię. Za czasów Konstantego Zamoyskiego, pierwszego ordynata kozłowieckiego, na przełomie XIX i XX wieku rozbudowano i przebudowano zespół pałacowo-parkowy w Kozłówce. Dobudowano wówczas oficynę północną, kaplicę i teatralnię.

 

W trakcie przebudowy w latach 1898-1911 wnętrza pałacu otrzymały nowy wystrój: neorokokowe i neoregencyjne plafony, marmurowe kominki, miśnieńskie piece, ozdobne dębowe parkiety. Pokoje zostały urządzone w stylu II Cesarstwa. Ściany zawieszono obrazami i lustrami w bogatych złoconych ramach, okna przesłonięto kotarami i lambrekinami z jedwabnego adamaszku lub haftowanego aksamitu. Wnętrza wypełniły wysokiej klasy meble od barokowych do charakterystycznych dla drugiej połowy XIX w. neostylów. Wnętrza pałacowe zachowały swój charakter, układ architektoniczny, wystrój i autentyczne wyposażenie z czasów Konstantego Zamoyskiego.

WYSTAWY
- Zbiory malarstwa i rzemiosła artystycznego Konstantego Zamoyskiego Kozłowieckie zbiory dawnego malarstwa, rzeźby, grafiki i rysunku obejmują głównie portrety rodziny i rodzin spokrewnionych (m.in. Czartoryskich, Potockich), malarstwo historyczne, pejzaże (G. P. Panniniego, J. O. Harmsa) oraz liczny zespół kopii malarstwa europejskiego. Dział rzemiosła artystycznego zawiera między innymi porcelanę miśnieńską, wyroby manufaktury w Savres i innych wytwórni europejskich, dwa duże serwisy szklane (jeden z herbami Zamoyskich) i takie rarytasy sztuki złotniczej, jak złocona ważka Martina Guillaume Biennais, nadwornego złotnika Napoleona I. W skład zbiorów rzemiosła wchodzą także zabytkowe meble.

 

- Galeria Sztuki Realizmu Socjalistycznego, obejmuje bogate zbiory sztuki z pierwszej połowy lat pięćdziesiątych, które liczą ponad 1600 rzeźb, obrazów, rysunków, grafik i plakatów. Znajdują się wśród nich dzieła czołowych polskich artystów. Swoistym dopełnieniem kolekcji są stojące na zewnątrz zdemontowane pomniki: Bolesława Bieruta, Włodzimierza Lenina z Poronina wykonany przez D. P. Szwarca oraz Juliana Marchlewskiego z Włocławka - dzieło Stanisława Horno-Popławskiego.
W budynku dawnej powozowni mieści się jedyna w Polsce Galeria Sztuki Socrealizmu.


- Hej, Gerwazy! Daj gwintówkę! Na wystawie prezentowanych jest około 150 okazów broni myśliwskiej ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego oraz Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa. Obok nielicznych egzemplarzy broni białej, miotającej i drzewcowej, większość to broń palna, od najstarszej z końca XVI wieku aż po nowoczesną z XX wieku. Są też "gwintówki" należące do znanych osób, np.: cara Aleksandra II, Fidela Castro, marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego, generała Jana H. Dąbrowskiego.

 

Na zakończenie bogatego popołudnia proponujemy Państwu wyborną kolację w niepowtarzalnej scenerii dworku "Rządcówka" - dworek z XVIII w.

 
 
waksman@waksman.pl